K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

OSTATNÍ

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Funkční síla

Co je to funkční síla?

Budujte funkční sílu! Abych se přiznal, tak tuhle radu nebo doporučení jsem za tu dobu co cvičím, a současně s tím čtu i spousty časopisů, knih a jiných zdrojů informací, slyšel možná jednou nanejvýš dvakrát. Přitom právě budování funkční síly by mělo být jedním ze základních cílů mužů (a určitě i dívek) navštěvujících posilovny.

Kdyby jste se lidí chodících do posiloven zeptali "Proč cvičí?", asi by vám většina z nich odpověděla něco v tom smyslu, že chtějí mít sílu (a samozřejmě i svaly, ale o ty nám v tomto článku nejde). Jistě našli by se i tací, co by tvrdili, že chodí "jen tak", ale věřte, že takoví lidé ve velké míře pěkně kecají a tímto tvrzením jenom zakrývají svou nemohoucnost a nedostatek vůle a odhodlání. Nicméně věřím, že většina by odpověděla tak, jak jsem napsal. Ale cvičí tak? Cvičí tak, aby měli větší sílu? A cvičí tak, aby měli funkční sílu?

Mít sílu a mít funkční sílu jsou podle mě přece jen dvě trochu odlišné věci. Co je to vůbec funkční síla? Neznám žádnou definici, ale já si pod pojmem funkční síla představuji např. když dovezou 70 "metráků" (7 tun) uhlí a já je v klidu během dvou hodin odházím a druhý den moje tělo neví, že jsem něco dělal, narozdíl od souseda, který je z toho týden "nemocný". Nebo jiný příklad: Budete se stěhovat a stěhováci budou potřebovat pomoc s tou velkou skříní, co máte na chodbě. Pro vás to ale nebude problém a pomalu se u toho ani nezadýcháte. Nebo: přes noc napadne půl metru sněhu a vy nemůžete vyjet autem z garáže, protože vaše 10 m dlouhá cesta k silnici je zasypaná. Rozhodí vás to? Ani náhodou, ale jenom tehdy, pokud máte funkční sílu.

Ale má funkční sílu člověk, který zvládne bicepsovým zdvihem 60 kg? Těžko říct, protože bicepsový zdvih není zrovna cvik, který by nám mohl ukázat, jak jsme silní (i když si to někteří návštěvníci posiloven myslí). Na to abyste měli funkční sílu, musíte mít především silné nohy a záda. Takže opakuji to pořád dokola a pořád dokola to opakovat budu: dřepy, dřepy, dřepy a stejně tak mrtvé tahy. Vezměme si jako příklad už jednou popisované stěhováky: co vám bude platné, že budete zvedat 150 kg na benč, když jste v životě necvičili dřepy? Bude vám to na prd, protože když vás a ono břemeno nohy neunesou, můžete se třeba stavět na hlavu a stejně s ním nehnete.

Tím, že budete mít funkční sílu můžete vytřít zrak všem pochybovačům a kecálkům ve vašem okolí. Čím jiným jim můžete dokázat, že posilování má větší smysl než vysedávání po hospodách, než právě tím, že uzvednete víc, než si kdokoliv z nich dovedl představit. Věřte tomu, že takový důkaz funguje, i já jsem to zažil, když se mi podařilo zvednout balvan, se kterým nikdo nedokázal hnout...


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.