K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

SUPLEMENTY - DOPLŇKY SPORTOVNÍ VÝŽIVY

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Nejúčinnější kloubní výživa I.

Výživa kloubů

Tento článek je se svolením autora převzatý ze stránek www.nutri-exact.cz.

Bolesti kloubů a šlach způsobují potíže nejen sportovcům, ale u starších osob nad 65 let se statisticky vyskytují u poloviny populace. Příčin bolestí může být mnoho, nejčastější je osteoartróza. Osteoartróza a jiné podobné poškození kloubů a šlach je způsobeno namáháním tkáně a její pomalou regenerací. Nejvíce užívanými látkami při těchto potížích jsou kolagenový (želatinový) hydrolyzát, chondroitin sulfát, glukosamin sulfát, metylsulfonylmetan (MSM), diacerein, kyselina hyaluronová. Diacerein je zařazen mezi léčiva (nikoliv doplňky stravy), kyselina hyaluronová se aplikuje injekčně a její užívání ústy nelze doporučit. Doplňky stravy na výživu kloubů a odstranění bolestí jsou nabízené různými firmami. Při jejich používání je dobré mít dostatek informací, aby přípravek byl používán s maximálním efektem, a rovněž tak znát vzájemné souvislosti s jinými preparáty.

Nejúčinnější kloubní výživa

Želatinový (kolagenní) hydrolyzát

Kolagen tvoří důležitou bílkovinnou složku šlachy a kloubu. Jeho struktura se nejvíce blíží stavbě tkáně kloubů a šlach a má schopnost stimulovat jejich obnovu. Novotvorba kolagenu je klíčovou podmínkou pro zabudování vápníku do tkáně. Pokud neprobíhá, vápník se nezabuduje. To je nutné vědět při doplňování chybějícího vápníku i výživě kloubů. Absence novotvorby kolagenu při používání samotných tablet s vápníkem bývá potom důvodem k tvrzení o jejich neúčinnosti, zejména ve vyšším věku. Pro dosažení maximálního efektu výživy kloubu a šlachy nehraje roli celková dávka, ale častý příjem. Vazivová tkáň kloubů a šlach není vyživována krevními vlásečnicemi, ale pouhou difúzí (prolínáním) z okolní tkáně. Aby v okolní tkáni byl dostatek živin, je nutné doplňky stravy s hydrolyzátem kolagenu přijímat v malých dávkách a často, nejlépe každé dvě hodiny. Nejvhodnějším řešením je rozmíchat denní dávku (aby obsahovala asi 10-30 g želatinového hydrolyzátu), mít ji uloženou v ledničce a průběžně ji popíjet celý den.

Glukosamin sulfát

Je stavební látkou pro tvorbu vazivové tkáně. Stimuluje buňky k tvorbě nové tkáně, má antikatabolické účinky (zabraňuje rozpadu) ve vazivové tkáni. Má protizánětlivé účinky. Nástup účinků je poměrně pomalý (až po 2-4 týdnech), ale příznivý efekt i v případě vysazení ještě přetrvává až čtvrt roku. Přerušování příjmu však není nutné a ani vhodné, protože přerušovaný příjem odstraňuje spíše pouze bolest, kdežto trvalý nepřerušovaný příjem má vliv i na obnovu poškozené tkáně. Denní doporučované dávky jsou kolem alespoň 1500 - 1600 mg. Nežádoucí účinky při tomto dávkování nejsou běžné, při dlouhodobých vysokých dávkách může způsobit různé lehké alergické reakce (např. místní vyrážku), které po omezení dávek mizí. Závažné negativní účinky nebyly zjištěny.

Chondroitin sulfát

Je rovněž stavební látkou pro tvorbu vazivové tkáně. Má antikatabolické účinky, zabraňuje rozpadu kolagenu a zesiluje novotvorbu stavebních látek. Ve tkáni působí protizánětlivě. Chondroitin sulfát se vstřebává rychle, ale pouze v malém množství. Optimální denní dávka činí kolem 800 - 900 mg. Nežádoucí účinky nebyly prakticky zjištěny ani při vyšších dávkách a látka je považována za velmi bezpečnou. Nevstřebaný chondroitin se vylučuje močí a způsobuje její tmavou barvu. Vzhledem k omezenému vstřebávání je vhodnější místo jednorázového příjmu denní dávky ji rozdělit alespoň na 3 menší, přijímané nejlépe po jídle.

Pokračování článku o kloubní výživě naleznete zde.


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.