K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

FITNESS TRÉNINK

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Druhy svalové kontrakce

Svalová kontrakce

Svalová kontrakce, tedy velmi zjednodušeně řečeno pohyb svalu, patří mezi nejzákladnější pojmy, které by měl znát každý, kdo se byť je jednou dotkne činky. Jaké jsou tedy druhy svalové kontrakce a jak je využít v tréninku? To bude tématem dnešního článku.

Jak je mým dobrým zvykem, nebudu dlouho chodit kolem horké kaše a nudit vás dlouhým "okecáváním", takže - máme v zásadě dva druhy svalové kontrakce, z čehož vyplývá, že svaly mohou v podstatě pracovat dvojím způsobem:

  1. dynamicky (jinak také řečeno izotonicky) - činkou pohybujeme v určitém rozsahu pohybu,
  2. staticky (neboli izometricky) - sval držíme zatnutý.

I když se tyto pojmy mohou na první pohled zdát poněkud složité, věřte, že tomu tak není. Kulturistický trénink je v podstatě založen a dynamické (izotonické) svalové práci - sval je v pohybu, v kombinaci se statickou prací svalu - sval držíte zatnutý (samostatnou "izometrickou" metodou je například metoda vrcholné kontrakce, kterou využívají kulturisté před soutěží, ale o níž až někdy příště).

Nejlepším způsobem, jak si vysvětlit oba způsoby, je bezpochyby názorný příklad. K tomu použijeme můj oblíbený cvik - dřep. Pokud stojíte ve výchozím postavení s činkou na ramenou, vykonávají vaše svaly statickou (izometrickou) kontrakci - svaly se nepohybují, pouze vás "drží". Pokud jdete do dřepu a začnete klesat, vaše svalstvo stehen se dostává do negativní fáze pohybu (první část dynamické práce). Po dosažení požadované hloubky dřepu se začnete vracet do výchozí pozice - koncentrická fáze (druhá část dynamické práce svalu). Izotonický (dynamický) trénink tedy spojuje excentrické a koncentrické fáze svalů.


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.