K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

FITNESS SPORTOVNÍ VÝŽIVA

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Oligofruktozany, fruktózové oligosacharidy III.

Oligofruktozany, fruktózové oligosacharidy

Tento článek je se svolením autora převzatý ze stránek www.nutri-exact.cz.

Praktický závěr:

Pravidelný dlouhodobý příjem dávky FOS ve výši 5-15 g denně u lidí (oficiálně spodní mez účinnosti u člověka je 3 g a horní mez tolerance je 15 g na den) nebo 0,05-0,2 g na 1 kg hmotnosti u zvířat mnohem spolehlivěji zlepší stav střevní mikroflóry, sníží riziko infekčních chorob, celkově zlepší zdraví než příjem zakysaných mléčných výrobků s požadavkem dosažení stejného efektu (který nelze zaručit). Samozřejmě ovšem mléko jako zdroj vápníku je v lidské výživě prakticky nenahraditelné. Kombinace mléčných výrobků, FOS a koncentrátů bifidobaktérií je nejlepší. Dále je možné doplňkové použití MCT oleje (u člověka do 20 g na den - pozor, může být projímavý), extraktu z juky (Yucca shidigera), vlákniny z akácie (Acacia sp.), a laktulózy (pozor je projímavá, je zařazena do kategorie léčiv), které mají rovněž prebiotické účinky.

FOS jsou nasládlý prášek, rozpustný ve vodě, který se může přidávat do nápojů, polévek, salátů, těsta, sladkých pomazánek, směsí pro zvířata apod. Zejména u zvířat při změně prostředí (výskyt jiných baktérií), např. u importů se prakticky zastaví úhyny z bakteriálních infekcí.

Pokud z výše uvedeného textu stále ještě nevíte, jak prakticky používat FOS, tak nejběžnější aplikace jsou:

Člověk - obecně zdravotní použití:

Pokud nemáte zkušenosti, začněte polovinou kávové lžičky jednou denně, nejlépe večer s jídlem. Druhý den půl lžičky ráno a půl lžičky večer. Třetí den 3 x denně půl lžičky. Čtvrtý den večer celá zarovnaná lžička, ráno a v poledne půl lžičky. Tímto zvyšováním se dostanete na 3 - 5 x denně navršenou kávovou lžičku. Můžete postupně tímto schématem zvyšovat až se dostanete na množství, které již může být nepříjemné tvorbou plynů. Postupně se ale tento stav upraví a potíže nejsou tak velké.

Člověk - náhlá bakteriální infekce, projevující se hlavně průjmem. Je při ní zachována schopnost jakž takž přijímat tekutiny. Pokud je to možné, snažte se do sebe dostat během dne alespoň 20 g FOS, nejlépe rozmíchaných v kyselém nápoji. Totiž kyselé prostředí má schopnost pomáhat likvidovat nežádoucí střevní baktérie. Také můžete FOS vzít na lžíci "nasucho" a nechat je pomalu rozpustit v ústech.

Člověk - náhlá bakteriální infekce, projevující se hlavně nevolností. Je při ní problém přijmout jakoukoliv tekutinu v běžném množství (např. 0,2 l). Postup je následující: FOS rozpustíte v kyselém nápoji, pokud možno studeném (případně vychladit) a berete jej po lžičkách s pauzami několik minut. Také můžete zkusit příjem "nasucho".

Jaký zvolit nápoj? Nejvhodnější je nápoj "kolového typu", jako je Coca-cola nebo Pepsi-cola a podobně. Tyto nápoje jsou totiž okyselovány kyselinou fosforečnou, která je poměrně stabilní v trávicí soustavě. Ale pokud to lépe snášíte, můžete použít i ovocný džus, octovou vodu, roztok kyseliny citrónové. Pokud můžete sehnat kyselinu jantarovou, nechte si ji nakapslovat, a kapsle zapíjejte vodou. Pít se moc nedá, její roztok je odporný, ale je ze všech kyselin na baktérie nejúčinnější. Ovšem kyselinu jantarovou je nutno mít k dispozici preventivně, než ji seženete, pomohou i jiné prostředky. Pro rozpuštění FOS můžete použít i iontový nápoj (nízko- nebo vysoko-energetický) a případně jej ještě přikyselit. Má výhodu, že pomáhá doplňovat ztracené minerální látky. Iontový nápoj byste měli používat po skončení zdravotních potíží ještě 1-2 dny, pokud možno alespoň v tom množství, kolik činila ztráta hmotnosti z průjmu a zvracení.

Zvířata - zdravotní prevence.

FOS přidávejte do "mokré" krmné směsi nebo na oblíbené pamlsky. Pokud přidáváte do směsi, potom se dává asi 5-10 g na 1 kg suché směsi. Oblíbené pamlsky můžete lehce navlhčit a posypat je FOS nebo obalit v prášku. Nebo např. papoušci mají rádi máčené piškoty, tak do 1 lžíce mléka rozmíchejte 1 lžičky FOS (můžete přidat i 1 lžičky sladového extraktu - chrání játra), a v tomto vylepšeném mléce máčejte 1-2 piškoty. FOS můžete přidávat i do vody na pití, ale pokud se v ní zvířata i koupou, může dojít ke slepení srsti nebo peří. Případně FOS do vody přidejte v době, kdy se obvykle nekoupou (pozdě odpoledne).

Zvířata - zvýšené riziko infekcí.

Jedná se zejména o importy nebo zvířata od jiných chovatelů. Zejména při dovozech z velké vzdálenosti (z tropů) změna bakteriálního prostředí způsobuje běžně masové úhyny invazí baktérií, na která jedinec není zvyklý. Snažte se dostat do zvířete co nejvyšší dávky FOS jakýmkoliv způsobem, koncentrace v nápoji může být i 20% a nedělá potíže.

Jak se FOS snášejí s léky proti infekcím u lidí i u zvířat?

Všeobecně dobře, vhodné používat současně, urychlíte tím odstranění potíží.

V žádném případě tím ale není řečeno, že se léky nemají používat.

Jaká je rychlost účinků proti bakteriálním střevním infekcím?

Prakticky shodná s postupem FOS trávicí soustavou.

Porovnání FOS s komerčními mlékařskými výrobky s obsahem L.:

Účinky výrazně rychlejší, silnější, levnější.

Rizika:

U osob, které nemají zdravotní potíže rizika v podstatě neexistují. Při vyšších dávkách je riziko zvýšené plynatosti, která u osob s některými potížemi trávicí soustavy může být nevhodná.

Všechny díly série

Oligofruktozany, fruktózové oligosacharidy - I. díl
Oligofruktozany, fruktózové oligosacharidy - II. díl
Oligofruktozany, fruktózové oligosacharidy - III. díl


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.