K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

FITNESS SPORTOVNÍ VÝŽIVA

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Kolostrum na imunitu

Co je to kolostrum?

Tento článek je se svolením autora převzatý ze stránek www.nutri-exact.cz.

Pod tímto názvem se označuje mléko savců, které uvolňuje mléčná žláza v prvních třech dnech po porodu. Protože mláďata savců mají po narození málo rozvinutý imunitní systém, získávají imunitu právě z kolostra, které má zcela odlišné složení od běžného mléka. Samozřejmě obsahuje živiny podobně jaké mléko, ale kromě nich jsou zde silně obsažené některé složky s velmi zajímavými účinky.

První skupinou jsou imunoglobuliny. Jsou to jednoduché bílkoviny, které jsou právě nositeli imunity. Pokud vám připomínají gama-globulin, používaný na očkování proti žloutence, tak do téhle skupiny patří. Mají však širší účinnost. Pro sportovce jsou zajímavé tím, že chrání organismus před běžnými infekcemi, které snižují sportovní výkonnost záludným způsobem. Děje se to tak, že běžnou infekci ani nepoznáte, prostě několik dní máte zhoršenou výkonnost nebo se necítíte dobře, ale rozhodně to není na pracovní neschopnost, trénink také nevynecháte, ale za nic nestojí. Jednou z příčin, která to způsobuje, je rozklad svalů, ze kterých tělo získává stavební látky pro tvorbu vlastních imunitních obranných látek. Snížená imunita a zvýšená nemocnost je proto tak typická při zvýšené náročnosti tréninku zejména před soutěžemi. V součtu, včetně skutečných běžných infekcí, tak během roku můžete nastřádat snadno několik týdnů mizerné výkonnosti a zbytečného tréninku včetně nemoci těsně před závodem se ztrátou celé sezóny. Naopak, pokud se těmto infekcím vyhnete, poznáte to také na kvalitnější regeneraci a rychlejším růstu výkonnosti. Kolostrum, které obsahuje pouze Imunoglobuliny a má málo nebo žádný TGF- (viz níže) se nesmí brát trvale, protože by zvenku dodávané imunoglobuliny časem způsobily zastavení produkce vlastních imunoglobulinů. Musí se nejpozději po třech měsících užívání přibližně na stejnou dobu vysadit.

Druhou skupinou jsou růstové faktory, známé pod označení IGF a TGF, které se ještě rozlišují čísly nebo písmeny (I, II, III, ). Mají velmi silné růstové účinky a IGF-1 byl dokonce zařazen na dopingový seznam. Co IGF a TGF dokážou? Účinností nahradí steroidy, nejsou však zde zdravotní rizika. Jsou to látky bílkovinné povahy (peptidy), které se v organismu postupně rozloží na jednoduché aminokyseliny a beze zbytku se metabolizují během několika hodin, takže běžnými dopingovým testy nejsou zjistitelné. Kromě silného anabolického účinku na svalovou tkáň velmi vydatně podporují spalování tuku. Bohužel ne každé kolostrum obsahuje růstové faktory, některé výrobky jsou bez nich. Vždy si zjistěte, zda kolostrum které kupujete obsahuje IGF a TGF, abyste nebyli překvapeni absencí účinků. Výrobky s kolostrem zaměřené pouze na imunitu jsou běžně bez nich!!! TGF- z této skupiny se označují jako imunomodulační cytokiny. Kromě toho, že mají růstové účinky podobné IGF, tak stimulují tvorbu vlastních imunoglobulinů. To je velmi důležité, aby tělo nepřestalo vyrábět vlastní imunoglobuliny. Pokud chcete koupit kolostrum, hledejte takový typ, který obsahuje co nejvíce TGF. Má tu výhodu, že jej můžete používat nepřetržitě a nemusíte jej nejpozději po třech měsících vysadit.

Třetí zajímavou skupinou je transferrin (laktoferrin). Je to látka, která některým škodlivým baktériím zabraňuje vstřebávát železo z trávicí soustavy a tím brání jejich růstu.

Čtrvtou skupinou jsou prebiotika. Patří sem některé složky kolostra, které mají příznivé účinky na růst bifidogenní mikroflóry v trávicí soustavě. Rozvoj této mikroflóry má příznivé zdravotní účinky (zejména při dlouhodobých nadměrných dávkách bílkovin) a zlepšuje využití živin. Prebiotika sacharidové povahy jsou obvykle z koncentrovaných typů kolostra odstraněna.

Další zajímavé účinky jsou na regulaci hladiny sacharidů, spojené i s částečným potlačením pocitu hladu zejména při omezení příjmu sacharidů.

Kolostrum - pokračování článku.


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.