K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

OSTATNÍ

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Energetické nápoje a jejich škodlivost?

Energetické nápoje - mohou být škodlivé?

Tento článek je se svolením autora převzatý ze stránek www.nutri-exact.cz.

Novinka na trhu! K čemu je vlastně dobrý vysoký obsah sodíku v nápojích pro sportovce?

Z hlediska sportovní výživy je sodík významný zejména několika účinky. V první řadě ve svalech neutralizuje kyselinu mléčnou. Kyselina mléčná vzniká ve svalu při jeho práci jako metabolický produkt a při jejím nahromadění se omezuje schopnost opakovat svalový stah až ke vzniku křečí.

V druhé řadě sodík zvyšuje tlak krve. Zejména sportovci s nižším tlakem jsou při tréninku jakoby ospalí a mají zhoršenou schopnost podávat výkon.

Za třetí sodík je nutný při opakovaném svalovém stahu pro takzvanou sodíko-draslíkovou pumpu. Při ní se do svalových buněk přesouvá sodík výměnou za ionty draslíku.

Za čtvrté je nutným iontem pro přesuny vody v organismu. Vodu samotnou nedokáže organismus vstřebávat ani přesouvat bez toho, aby v ní nebyly obsažené ionty sodíku.

Při sportovním výkonu dochází k velkým ztrátám sodíku, které v první hodině mohou činit i 3 až 4 gramy, v dalších hodinách kolem 1 g ( i více), totiž organismus jej po počáteční ztrátě začíná šetřit, ale tím také omezuje nutné přesuny vody a nastupuje zhoršení výkonu. Běžné iontové nápoje obsahují kolem 0,2 až 0,5 g sodíku v 1 litru nápoje, čili nejsou schopné plně pokrývat skutečnou potřebu sodíku. Za účelem pokrytí skutečné spotřeby sodíku jsme vyvinuli energetické nápoje Isotonic HS a Stamina HS (High Sodium), které obsahují nejména 2 g sodíku v 1 litru nápoje připraveného podle návodu. Přijímají se podobně jako obdobné zátěžové nápoje, čili nejlépe začít s příjmem asi 1 - 2 hodiny před výkonem a pokračovat během výkonu, případně i po něm až do vyrovnání hmotnosti způsobené pocením při zátěži. Přijímá se množství přibližně 0,8 litru za hodinu, rozložené s pauzami do 4 - 5 menších dávek kolem 0,2 l.

Kromě sodíku mají tyto nápoje i poměrně vysoký obsah síry, která je mimo jiné nutná v organismu pro tvorbu sulfanu, což je v organismu stejně důležitá látka podporující prokrvení jako oxid dusnatý.

Mimochodem zejména u pánů s nižším tlakem tyto nápoje zlepšují potenci.


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.