K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

FITNESS SPORTOVNÍ VÝŽIVA

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Zelený čaj na hubnutí

Tento článek je se svolením autora převzatý ze stránek www.nutri-exact.cz.

Zelený čaj na hubnutí

Zelený čaj je věky prověřená pozitivní složka lidské výživy. Poměrně dobře známé jsou jeho účinky jako antioxidantu a na zvyšování imunity. Používá se jako doplněk při požadavku snižování rizika rakoviny pokožky, jícnu, žaludku, střev, a proti arterioskleróze. Také se doporučuje jako zdroj fluoru pro kvalitu zubů.

Hlavní obsažené biologicky aktivní látky jsou bioflavonoidy, kofein (thein), katechiny, EGCG, flavonoidy, fluoridy, kyselina gallová, taniny, polyfenoly, theofyllin a vitamin C. V extraktu ze zeleného čaje by vás měly zajímat dvě složky, zda je obsahuje či ne.

První složkou je kofein, který se v čaji také nazývá thein. Kofein stahuje periferní krevní vlásečnice a rozšiřuje je v mozku. Tím působí stimulačně na psychiku, ale zhoršuje prokrvení svalů. Kofein byl považován za doping, ale protože v malých dávkách nepůsobí a ve vyšších dávkách vás spíše „rozhodí“, je jeho použití ve sportu nespolehlivé. Zhoršené prokrvení svalů může při zátěži navodit zranění podobně jako když se nerozcvičíte. Také nadměrné psychické nabuzení může zhoršit svalovou koordinaci s podobným výsledkem. U psychicky labilních osob může zhoršovat při opakovaném vyšším používání celkový psychický stav. Kofein (thein) by neměl být přijímán v těhotenství, při kojení a u dětí. Při návyku se nedostatek kofeinu (theinu) v organismu projevuje bolestivostí hlavy a někdy také útlumem. Organismus si na kofein přivyká a pro dosažení účinku je nutné zvyšovat dávky.

Zelený čaj

Druhou složkou je EGCG, což je zkratka pro Epigallokatechingallát, bioaktivní polyfenol zeleného čaje. Byl studován v souvislosti s jeho účinky, které jsou nadmíru zajímavé.

EGCG je dáván do spojitosti se sníženou úmrtností na kardiovaskulární choroby (zhoršené prokrvení mozku, srdce a jiných tkání). Předpokládá se, že jeho vasodilatační účinek (rozšiřování cév) je způsoben stimulací produkce oxidu dusnatého NO (nitric oxide) z argininu. EGCG totiž zpomaluje produkci látek, které brzdí NO syntázu (nitric oxide synthase). NO syntáza je enzym, který zesiluje tvorbu oxidu dusnatého z argininu. Hlavní látkou brzdící produkci oxidu dusnatého je N-nitro-L-arginine methyl ester (L-NAME;antagonista nitric oxide syntázy).

Prakticky řečeno, EGCG zesiluje účinky argininu na prokrvení. Jistě víte, že i když vezmete hodně čistého argininu, jeho účinnost na prokrvení není zas tak velká, jak byste si představovali, a jakou znáte například po požití 30 mg niacinu. Celková zásoba tělesného argininu je obrovská a kdyby se najednou většina použila na tvorbu oxidu dusnatého, tak by to špatně dopadlo. Proto jsou tu brzdící antagonisté, kteří mohou někdy působit silněji, než je žádoucí. Ale když se povede je trochu odblokovat, rázem se dostaví lepší účinnost. Takže pokud chcete zesílit účinky argininu a zlepšovat prokrvení, berte k němu extrakt ze zeleného čaje. Je jedno, jestli je to kvůli sportovnímu nebo sexuálnímu výkonu. Ale POZOR: zelený čaj, který budete používat by neměl obsahovat kofein (thein) a měl by obsahovat EGCG. Totiž každý výrobce zpracovává surovinu jinak a většina extraktů kofein obsahuje a naopak ne v každém je deklarován obsah EGCG.

Z našich výrobků je extrakt ze zeleného čaje bez obsahu kofeinu a s deklarovaným obsahem EGCG ve výrobcích Green Tea Extract (tablety) a v novém iontovém aminokyselinovém nápoji AminoTonic, kde je také přidán volný arginin.


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.