K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

SPORTOVNÍ VÝŽIVA - SUPLEMENTY

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

BCAA

V jednom z minulých článku o suplementech jsem psal o glutaminu a dnes na něj navážu článkem o BCAA. BCAA je anglická zkratka pro Branched Chain Amino Acids, což v překladu znamená aminokyseliny s rozvětveným řetězcem.

BCAA tvoří tři aminokyseliny:

  • L - Valin,
  • L - Leucin,
  • L - Isoleucin.
A proč jsou pro nás tak důležité? Všechny tři patří mezi esenciální aminokyseliny, což znamená, že si je tělo nedovede samo vyrobit a tak mu je musíme dodávat. Jistě, že ne pouze ze suplementů. Nacházejí se v různém počtu ve všech živočišných bílkovinách (maso), ale i ve většině rostlinných bílkovin. Ve svalech jsou zastoupeny hned po glutaminu v nejhojnějším počtu, asi z 35 %. Pokud při svalové práci vyčerpáte zásobu "cukru", tělo začne hledat další zdroj energie, a tím pro něj jsou právě aminokyseliny BCAA. V tuto chvíli začne docházet k devastaci svalové hmoty. Pokud je ale tělu dodáme v dostatečném množství před tréninkem, nedostaneme se do situace, kdy si tělo bude muset sáhnout do vlastních zdrojů (tzv. katabolický stav, při kterém vám svaly určitě neporostou). Proto může jejich suplementace před tréninkem výrazně zkvalitnit cvičení. Naopak když budete BCAA suplementovat po posilování, urychlíte a zkvalitníte regeneraci svalu.

A teď se podíváme na jednotlivé aminokyseliny:
L - Leucin - je pro nás ze všech tří aminokyselin nejzajímavější. Leucin je organismem využíván ve dvakrát větším množství, než ostatní dvě aminokyseliny. To znamená, že byste si měli vybírat takové výrobky s BCAA, které obsahují valin, leucin a isoleucin právě v tomto poměru. Z aminokyselin BCAA má také nejsilnější účinek na ochranu svalové hmoty v průběhu těžkých tréninků. Např. se také používá při léčbě pacientů s popáleninami.
L - Isoleucin a L - Valin - tyto dvě aminokyselin slouží především jako palivo pro svaly (jak už jsem se zmiňoval výše).

BCAA, stejně jako jiné doplňky výživy, můžeme nakoupit v různých formách. U BCAA jsou to buď kapsle s práškem, nebo tzv. tekutá forma. V jejich účinnosti jsou jen minimální rozdíly, možná jen, že tekutá forma se může o něco rychleji vstřebávat, ale tak velký rozdíl to zase není. Takže záleží spíš na tom, jestli s sebou chcete nosit láhev a odměřovat tekutinu do odměrky nebo kapsle, u nichž snadněji odměříte potřebnou dávku aminokyselin.

Užívání BCAA se hodí především do rýsovacího tréninku nebo když jen prostě chcete trochu zhubnout a nechcete zbytečně ztrácet těžce získané svaly. Z vlastní zkušenosti vím, že BCAA jsou velmi účinné, takže pokud chcete určitě vyzkoušejte.


Přidejte do oblíbených
www.ikulturistika.cz

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness
Nutri-exact.cz
Volná místa Ostrava
Kontaktní čočky levně
Levné kontaktní čočky
Životopis
Kontaktní čočky Acuvue Oasys

www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.