K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

FITNESS SPORTOVNÍ VÝŽIVA

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Vejce a mýty - výživové hodnoty

Bílkoviny z vajec jsou kvalitní

Vaječná bílkovina, a tím nemyslím jen sušený vaječný bílek, ale také celé vejce, se v posledních letech dostala na okraj zájmu kulturistů. Možná, že se to stalo tak trochu neprávem...

Jedno celé vejce, tedy bílek i žloutek, obsahuje ve 100 g okolo 12 g bílkovin, přibližně stejné množství tuků (viz tabulky výživy) a také 400 až 500 mg cholesterolu. A právě kvůli cholesterolu se velká část lidí vajec obává, ale rovnou musím zdůraznit, že tato obava je neoprávněná! Před několika lety byly prováděny opakované experimenty, při nichž pokusné osoby denně konzumovali 3 až 5 vajec. Měřením bylo poté zjištěno, že krevní cholesterol stoupl pouze o 1 až 2 % a po omezení konzumace se hladina opět vrátila na původní úroveň. To dokazuje, že konzumace vajec nemá zásadní vliv na zvýšení krevního cholesterolu!

Vejce a cholesterol

Lidé mají také velmi často obavu z obsahu tuků ve vejcích (jak už jsem psal, jedno vejce obsahuje asi 12 g tuků). Tato obava však také není zcela na místě, protože pouze z jedné třetiny se jedná o nasycené mastné kyseliny (špatné tuky) a plné dvě třetiny tvoří nenasycené tuky. Ty například pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Nesmíte však zapomínat, že s tukem (jakýmkoliv) příjímáte dvakrát větší množství energie než je u bílkovin a sacharidů. S tím byste měli počítat i při přípravě pokrmů z vajec. Když si například dáte volské oko a k němu ještě pěkně tučný salámek... To už není zrovna kulturistické jídlo.

Jak už jsem tedy psal, vejce nejsou nebezpečná kvůli obsahu cholesterolu a pokud se alespoň trochu snažíte, tak ani kvůli obsahu tuku. Jedno nebezpečí však v souvislosti s vejci zmínit musím a tím je salmonela. Salmonely se množí už když teplota stoupne nad 7 stupňů. Proto byste vždy měli vejce umytá vlažnou vodou skladovat v prostoru, který má méně než 7 stupňů. Salmonely se ničí při teplotě nad 70 stupňu. Při této teplotě by se vejce měly zpracovávat po více než tři minuty, takže pozor na smaženice a míchaná vejce.

I přesto si myslím, že hysterie vyvolaná okolo vajec je naprosto zbytečná a ani vy se jich bát nemusíte, už také proto, že obsahují nezanedbatelné množství draslíku, železa, fosforu, vitamínů skupiny B, vitamínu A, E...

Vitamíny ve 100 g syrového vejce
AB1B2B6B12EBiotinNiacinKys. listová
160 mg0,08 mg0,3 mg0,25 mg0,7 mcg2 mg25 mcg0,1 mg0,8 mcg

Minerály ve 100 g
mgDraslíkHořčíkFosforChlórSíraSodíkVápníkŽelezo
Bílek1481130170183192200,1
Žloutek12315600142165501406
Celé vejce13812220159173135531,7


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.