K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

OSTATNÍ

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Začátky v posilovně I.

Začátečníci v posilovně

Tato série je věnována úvodním krokům ve fitcentru, v posilovně, nebo také v činkárně. Vedle zásad posilování pro začátečníky se dozvíte i o zvláštnostech posilování mládeže, starších osob a žen. Dále o tom, jak sestavit tréninkový plán, kde a s čím je možné posilovací cvičení provádět a jaké to má přednosti respektive nevýhody. Ale začneme se základní otázkou: Proč posilovat?

Mezi nejčastější důvody, proč začínají posilovat muži (zvláště pak ti adolescentni), patří vidina obřích svalů a herkulovské síly. Ženy naopak zpravidla přivádí snaha zlepšit si postavu a zredukovat tukové polštáře (alespoň na vybraných místech).

Způsob, jak u konkrétního člověka postupovat, určuje spousta faktorů. Vedle vlastní motivace je to především jeho současná fyzická kondice. Nelze začít cvičit jako kulturistický šampión, když dosud největším sportovním výkonem bylo vydrápani se do sedmého patra v domě bez výtahu. Podobně nelze v 60-ti očekávat výkony z před třiceti let (až na výjimky). Úvodní, začátečnické stadium proto není radno uspěchat nebo dokonce přeskočit! V něm totiž tkví základ úspěchu v případě, že se člověk rozhodně věnovat se speciálnímu a výkonnostnímu silovému tréninku.

Pro dosud málo nebo vůbec nesportující jedince, pro "rekreační" sportovce, případně pro sportovce bez snahy o dosažení maximální výkonnosti je určeno tzv. obecně (nebo též základní) posilování. Mezi obvykle cíle takto chápaného cvičení patří:
- zlepšení postavy, budování a zpevnění svalstva, odstranění chybného držení těla, tj. svalových disbalanci (takovým posilovacím cvičením se někdy říká bodystyling, bodyshaping, vyrovnávací cvičení)
- zdravotní účinky posilování
- snížení nadváhy
- rozvoj pohybové koordinace (zvláště důležité u děti)
- zvyšování celkové kondice (nejen pro podnikatele-workoholiky)
- budování všeobecného silového základu (mj. vhodné i pro jinak zaměřené výkonnostní a vrcholové sportovce)
- rehabilitace po zranění

Je třeba podotknout, že pokud člověk nemá soutěžní či výkonnostní ambice (což platí pro většinu populace z fitcenter), může se věnovat tomuto všeobecnému posilovacímu tréninku dlouhodobě, zkrátka celý život.

Druhou skupinu tvoří sportovci s dostatečně rozsáhlými pohybovými zkušenostmi (napr. ti, co prošli etapou obecného posilování a mají další ambice) a samozřejmě výkonnostní a vrcholoví sportovci. Ti už vyžadují speciální a vrcholový trénink síly. Mezi jeho cíle lze zařadit zvláště:
- budování a rozvoj svalové hmoty
- rozvoj maximální síly
- rozvoj rychle síly
- rozvoj silové vytrvalosti

Všechny díly seriálu pro začátečníky


Začátky v posilovně I.
Začátky v posilovně II.
Začátky v posilovně III.
Začátky v posilovně IV.
Začátky v posilovně V.


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.